Prosta obsługa
Dwadzieścia lat temu Świat zachłysnął się rozbudowanymi projektami graficznymi i Flashem – technologią do złożonych animacji również na stronach internetowych. Wśród właścicieli witryn dominowała wówczas chęć wyróżnienia się, posiadania strony o unikalnym układzie, unikalnych efektach. Zapędziło to kreatywnych webmasterów w sferę prawdziwych dzieł sztuki. Powstawały najbardziej wymyślne obrazy, rozbudowane graficznie wejściówki, wyszukane sposoby nawigacji. Wszystko to miało wówczas rację bytu ponieważ internet traktowany był jako rozrywka, frajda. Użytkownik czuł ogromną przyjemność delektując się wszystkim co nowe, wszystkim co było dynamiczne, barwne. Treści miały mniejsze znaczenie.
Trwało to kilka lat. Po tym okresie właściciele witryn oraz ich użytkownicy doszli do wniosku, że trwonienie czasu na strony startowe, na ładowanie ciężkich animacji Flash czy uczenie się jak nawigować to zadania męczące i zbędne. Potrzeba szybkiego docierania do informacji stała się kluczowa. Zaczęto minimalizować ilość kroków potrzebnych do dotarcia do celu. Odchudzano strony, likwidowano wszystko co mogło zaciemniać obraz i wprowadzać zamieszanie. Nadal oczywiście szata graficzna była istotna lecz była lekka i statyczna.
Obecnie obsługując smartfon czy pralkę lubimy by było to łatwe, intuicyjne. Podobnie sprawa wygląda ze stronami www. Tworzymy strony czytelne, niosące szerokie informacje już od pierwszej planszy. Działamy w myśl zasady „nie każ mi myśleć” - użytkownik ma trafić na stronę i łatwo dotrzeć do szukanych informacji. Nie może zastanawiać się jak przejść do zakładek, gdzie znaleźć dane kontaktowe lub czy po kliknięciu odnośnika jest nadal na stronie czy został przeniesiony pod inny adres. Aktualne trendy w projektowaniu stron na pewno dbają o eksponowanie tego co ważne. Pojawienie się jednak modelu onepage – witryn przewijanych w dół bez przeładowywania oraz długich podzielonych na sekcje stron głównych znów w sporym stopniu komplikuje nawigację. Nie mamy bowiem pewności czy poza głównym, zwykle dobrze widocznym niżej zaprezentowane treści nie kryją dodatkowych odnośników, podziałów. Warto tu więc zachować zdrowy rozsądek i wszystko do czego dostęp powinien mieć odwiedzający podsunąć mu w strukturze menu, a ewentualnie w dalszych częściach strony pewne tematy powtórzyć, podkreślić dla ciekawego wyglądu całości.
Atrakcyjny wygląd
Dobry wygląd strony internetowej czy materiałów drukowanych to kluczowe elementy wizerunku firmy. Zawsze namawiamy klientów, szczególnie stawiających pierwsze kroki w biznesie by zwrócili uwagę na spójny zestaw elementów takich jak: logo, strona www, wizytówka, ulotka, teczka, papier firmowy itd. Dobrze wykonany komplet identyfikujący firmę wywołuje u potencjalnych klientów, kontrahentów większe poczucie bezpieczeństwa. Strona www to natomiast często najszerszy nośnik informacji o firmie dlatego dbałość o jej profesjonalny, korzystny wygląd niesie przekaz, że przedsiębiorca jest solidny, dba o detale, o wygodę obsługiwanych podmiotów. Trzeba tu oczywiście znaleźć złoty środek między chęcią zasypania odwiedzających lawiną barwnych zdjęć czy grafik, a skierowaniem ich do konkretnych informacji. Aktualnie popularne są obszerne slidery – zmieniające się w nagłówku czy treści zdjęcia, które dają fajny efekt, powodują jednak, że właściwa treść, a często nawet menu dostępne jest dopiero po zjechaniu w dół. Potrzeba załadowania dużych zdjęć może wydłużyć proces otwierania strony dlatego warto zadbać o odpowiednią optymalizację.
Aktualizowane na bieżąco treści
Budując stronę www własnej działalności warto przemyśleć czy mamy potrzebę, czas i sposobność jej częstego aktualizowania. Jeśli nasza działalność obfituje w ciekawe realizacje, rekomendacje czy zdobywane uprawnienia, dyplomy itd. to warto to publikować jak najczęściej. Jeśli dysponujemy promocjami, ofertami specjalnymi to strona www powinna być pierwszym miejscem, w którym się pojawią. Jeśli jednak nasza działalność nie dostarcza materiału do cyklicznego prezentowania to starajmy się nie wyposażać strony www w dział aktualności lub blog by nie świeciły pustkami. Nie ma nic bardziej niekorzystnego dla wizerunku oraz bardziej niepokojącego dla potencjalnych klientów jak zobaczyć na stronie www ostatniego newsa sprzed kilku lat. Nasz rekordzista ma od 15 lat tą samą stronę i w dziale aktualności wpis z datą informujący, że w tym miejscu pojawiać się będą wiadomości z działalności firmy.
Responsywność
Aktualnie, według danych Google już ponad 50% internautów to osoby przeglądające strony www nie za pomocą komputera lecz przez smartfony. Pojawianie się telefonów z dużymi ekranami, przeglądarkami spowodowało, że powstająca strona www musi uwzględniać wygodę użytkownika mobilnego. Strona musi mieć „umiejętność” dynamicznego przesuwania elementów w taki sposób by jeśli zmniejsza się ekran, na którym ją wyświetlamy to automatycznie treści układają się z ekspozycji kilku-kolumnowej do jednokolumnowej. Istotą responsywności jest bowiem by użytkownik nawet małego wyświetlacza widział czcionkę w wielkości możliwej do przeczytania oraz by nie musiał skalować obrazu by utrafić w element menu.
Krótki czas ładowania
Dwie dekady temu, gdy polscy internauci korzystali z modemów lub stałych łączy o zawrotnej prędkości 128 kb/s twórcy stron www gimnastykowali się by ich waga była jak najmniejsza. W dalszych latach infrastruktura poszła do przodu i nastąpiło pewne rozluźnienie. My jednak zawsze uczulaliśmy naszych klientów, że prezentowane na stronie treści nie mogą się długo wczytywać. Temat wagi stron wrócił w temacie urządzeń mobilnych. Tu znów przepustowości są na tyle ograniczone lub kosztowne, ze zwyczajne nie wolno obciążać użytkownika smartfona narzucając mu ciężkie elementy strony. Na straży odpowiedniej wagi stron stoi również Google, które bada szybkość dostępu do witryny na którą składa się waga oraz sprawność serwera. Strony lekkie, szybko się wczytujące mają większą szansę na korzystną pozycję.