Logiczny układ
Współcześni internauci są znacznie mniej cierpliwi niż Ci sprzed 20-25 lat. Obecnie internet to często jedyne źródło informacji z jakiego korzystają. W związku z tym strona posiadająca mało czytelny układ, słabą nawigację nie sprosta wymagającemu odbiorcy i zostanie przez niego opuszczona. Bardzo ważne jest akcentowanie w widoczny sposób elementów najczęściej poszukiwanych takich jak oferta, cennik, galeria, kontakt. Pozostałe części witryny powinny być również łatwo dostępne poprzez logicznie podzielone menu.
Zoptymalizowane treści
Od wielu lat jednym z najistotniejszych parametrów, które Google bierze pod uwagę ustawiając ranking stron jest ich treść. Kiedyś starczyło w meta tagach wpisać słowa kluczowe i już robot Google za ich pomocą klasyfikował witrynę. Prowadziło to jednak do nadużyć bo niewidoczne dla zwykłego użytkownika, zaszyte w kodzie hasła mogły być zupełnie inne niż faktyczna tematyka strony. Dlatego mechanizmy wyszukujące przestały poważać elementy ukryte na rzecz faktycznej treści. Warto więc by strona dostarczała obszernych opisów zgodnych z branżą, ofertą. Teksty powinny być konkretne, nasycone hasłami, których mogą szukać potencjalni klienci. Trzeba tu pamiętać, że klient często operuje znacznie skromniejszym nazewnictwem niż fachowiec więc jego zapytania do Google mogą być bardziej ogólne.
Blog
Bardzo popularnym elementem współczesnych stron jest branżowy blog. Dział ten pozwala dostarczać stałym ale i potencjalnym klientom ciekawostki, wyjaśniać kwestie, które często przysparzają wątpliwości. Jest to również potężne narzędzie oddziaływania na postrzeganie strony przez roboty Google. Blog oczywiście wymaga wysiłku i czasu ale warto go znaleźć choć w ograniczonym zakresie.
Wtyczka do social media
Współczesny internet to nieustająca wędrówka między wyszukiwarkami, stronami internetowymi, mediami społecznościowymi. Firmy mają profile na FB, Instagramie, Snapchacie, Tweeterze i z nich odsyłają do własnych witryn www. Podobnie w przeciwnym kierunku strona internetowa wyposażana jest w elementy kierujące do społeczności lub wręcz wyświetlające treści z mediów. Wszystko to ma na celu jak najpełniej się pokazać oraz dać odbiorcy możliwość nawiązania kontaktu w wygodny dla niego sposób.
Responsywność (technika RWD)
Od czasu pojawienia się smartfonów webmasterzy stanęli przed wyzwaniem – jak mają zachowywać się strony internetowe na małych ekranach, ograniczonych łączach i skromnych zasobach. Najpierw twórcy próbowali budować dwie wersje witryn. Klasyczna wyświetlała się użytkownikom komputerów, okrojona, pozbawiona zbędnej grafiki ładowała się użytkownikom mobilnym. Było to jednak kosztowne i kłopotliwe bo wymagało aktualizowania treści w dwóch miejscach. Przełomem było pojawienie się koncepcji responsywności – uniwersalnej witryny, która umie się dynamicznie dopasować do ram wyświetlacza. Obecnie strona, która nie jest responsywna, która wymaga od internauty ze smartfonem przybliżania, skalowania treści, trudnego celowania w przyciski w menu jest zwyczajnym zaniedbaniem i lekceważeniem ogromnej rzeszy użytkowników. Tu kolejny raz pojawia się Google, które zwraca uwagę na to czy zadbaliśmy o prawidłowe wyświetlanie naszej witryny na urządzeniach przenośnych.
Atrakcyjna oprawa graficzna
Szata graficzna strony www jest istotna z wielu względów. Z jednej strony ulegamy modzie, a ta jest mocno dynamiczna w branży internetowej. Z drugiej strony wygląd do coś co ma cieszyć i wywoływać miłe uczucie przy użytkowaniu. Wreszcie grafika to szansa na wyeksponowanie ważnych elementów. Dwadzieścia lat temu dysponowaliśmy małymi monitorami i budowaliśmy strony, które na obecnych ogromnych monitorach zajmują wąski środek ekranu. Wprowadzenie monitorów i laptopów panoramicznych wymusiło rozszerzenie projektów. Szersze miejsce spowodowało jednak, że treści trzeba było układać w dwie, trzy kolumny by ilość słów w wierszu nie była zbyt długa i by łatwo się czytało. Aktualnie dominują strony z płaską szatą graficzną, dużymi zdjęciami w nagłówku, sekcjami w dolnej części, widocznymi formularzami kontaktowymi. Zrezygnowano z wypukłych, cieniowanych przycisków, ramek, belek. Coraz rzadziej stosuje się też ciemne tła. Powstają raczej strony jasne z kontrastującymi istotnymi elementami.