Najczestsze błędy wystepujace na stronach www

Jeśli chcesz zbudować stronę www zadbaj by uniknąć popularnych błędów

Najczestsze błędy wystepujace na stronach www

Jakich błędów unikać uruchamiając stronę www? O czym pamiętać by budować korzystny wizerunek witryny internetowej?

Brak responsywności strony www

Galopujące przerzucenie się użytkowników internetu z komputerów do smartfonów spowodowało, że coraz częściej to właśnie wygląd strony www na urządzenia przenośne jest bardziej istotny i wymaga większej uwagi niż wygląd na tradycyjnym ekranie. Przygotowanie zatem strony www bez jej automatycznego dostosowywania się do wielkości wyświetlacza jest ogromnym błędem. Użytkownicy smartfonów już dawno nauczyli się, że prawidłowa strona umożliwia łatwą nawigację, zapewnia wygodny rozmiar czcionki, nie wymaga skalowania, przybliżania poszczególnych elementów. Przygotowując stronę z uwzględnieniem responsywności warto też przejrzeć ją na kilku telefonach, z różnymi systemami i różnej wielkości wyświetlaczami by mieć pewność, że obraz nie zawiera błędów.

Strona internetowa z nieczytelną nawigacją lub podzielonym menu

Proste strony internetowe maja zwykle kilka podstron i poruszanie się po nich nie jest dla nikogo kłopotliwe. Przy witrynach rozbudowanych, z wieloma podziałami przygotowanie rozsądnej nawigacji jest wyzwaniem. Często spotykamy strony, w których wybranie pozycji z górnego menu powoduje pojawianie się podziału (podmenu) w innej części. Nie zawsze da się to zauważyć. Podobnie w popularnych obecnie serwisach z długą, podzieloną na wiele sekcji stroną główną typowe jest stosowanie odnośników do podstron w menu górnym i dodatkowo powielanie niektórych z nich w tych właśnie sekcjach. Dodatkowo często link u góry nazywa się „O nas”, a w dalszej części nosi nazwę „Zobacz informacje o naszej firmie”. Internauta nie ma pewności, że jest to ta sama informacja. Pojawia się więc bałagan i niepewność.

Niedokończona strona www

Nie ma nic gorszego na stronie niż puste podstrony, treści typu „Lorem ipsum” czy część zakładek z hasłem „strona w przygotowaniu”. Jeśli nie jesteśmy w stanie wypełnić całości to nieukończone części ukryjmy by nie były widoczne dla odwiedzających. Lepiej mniej treści, wypunktowane konkrety niż masa nieuzupełnionych podstron z zapewnieniem „wkrótce więcej informacji”.

Nieaktualizowana witryna www

Nasz rekordzista posiada stronę www z 2003 roku, a w niej kolumnę „Aktualności” z wpisem z 2003 roku „Witamy na naszej nowej stronie”. Nie każda strona www musi być stale aktualizowana. Aktualizujemy zwykle nasze realizacje, galerie, blogi, newsy z wydarzeń. Jeśli więc nasza działalność jest skromna i nie mamy o czym pisać to zwyczajnie nie zakładajmy takich miejsc jak „news”, „z życia firmy”, „wykonane prace” bo nie udźwigniemy bieżącego ich uzupełniania i będą wyglądały na zaniedbane. Jeśli nowe wiadomości wprowadzamy rzadko to nie wzbogacajmy ich na siłę datą bo również może to wypaść niekorzystnie.

Obecność Flasha na stronie internetowej

Flash był efektowną technologią dającą twórcom stron możliwość wręcz nieograniczonego urozmaicania stron internetowych. Dynamika animacji Flash, ich płynność wzbudzały zachwyt i wywoływały u właścicieli witryn potrzebę posiadania strony unikalnej, niepowtarzalnej. Świat poszedł dalej stawiając na szybki dostęp do informacji, standardy nawigacyjne, lekkość zasobów (łącza kablowe zyskały większe przepustowości ale pojawiły się smartfony i dostęp mobilny). Flash stał się zbyt absorbujący, zbyt obciążający. Twórcy smartfonów nie chcieli go obsługiwać, przeglądarki komputerowe zaczęły ostrzegać przez elementami animowanymi i wymagać zezwolenia na ich odtworzenie. Obecnie strony, które posiadają elementy Flash, a szczególnie te, których menu – nawigacja są w tej technologii narażają się na niekorzystny wizerunek niedbalstwa i nieszanowania współczesnych internautów.

Podkład dźwiękowy na stronie www

Wiele lat temu, gdy królował Flash montowanie w stronie www odtwarzacza, który puszczał zapętloną muzykę było bardzo popularne. Wielu klientów życzyło sobie wówczas podkład muzyczny by umilić pobyt odwiedzającym lub zbudować odpowiedni nastrój. Był to jednak czas kiedy internauci nie siedzieli na stałe na FB, Youtube, nie puszczali sobie muzyki z komputera. Obecnie muzyka na stronie jest elementem zbędnym i często irytującym. Wiele osób ma na stałe włączone słuchawki, głośniki i nagłe dźwięki nakładające się na słuchane utwory są zwyczajnie drażniące. Zmianę w podejściu do dźwięków na witrynach obserwujemy bardzo wyraźnie w standardach przeglądarek – umożliwiają one wyciszanie z poziomu poszczególnych kart. Podobnie ma się sprawa w polityce Youtube czy FB. Domyślnie dźwięk umieszczonych tam zasobów jest obecnie zablokowany i to użytkownik musi samodzielnie włączyć głos. Jeszcze kilka lat temu gdy trafialiśmy na filmik to musieliśmy się spodziewać, że samoistnie ryknie nam z głośnika.

Brak Certyfikatu SSL dla domeny na stronie internetowej

Jeszcze kilka lat temu SSL - znak kłódki były domeną instytucji finansowych. Czasy jednak zmieniły się w chwili, gdy Google zaczęło zwracać uwagę na obecność SSLa układając kolejność wyników wyszukiwania. W oczach Google strony wyposażone w certyfikat SSL, zarejestrowany dla konkretnej domeny, konkretnej firmy stały się znacznie bardziej wiarygodne. Następnie świat www poszedł jeszcze dalej gdy przeglądarki zaczęły ostrzegać klientów przed niezabezpieczonymi SSLem stronami. Zmiany te spowodowały, że obecnie certyfikat SSL w najmniejszej nawet stronie stał się czymś standardowym.

Obecność planszy wejściowej, intro na stronie www.

Gdy po czysto tekstowych wersjach strony www nabrały mocno graficznej formy pojawiły się efektowne strony wejściowe prezentujące najczęściej logo, ewentualnie flagi wersji językowych i linki typu „przejdź dalej”, „pomiń”. Dawało to grafikom możliwość popisów artystycznych ponieważ na takiej planszy nie musieli oglądać się na przyciski menu, akapity z tekstami lecz mogli „poszaleć” z obrazami. Dalsze lata rozwoju branży pokazały, że tak przygotowane strony główne z jednej strony są niekorzystnie traktowane przez wyszukiwarkę Google, której algorytm uważał, że skoro nie znajduje ciekawej treści na najważniejszej odsłonie to strona nie jest wartościowa. Z drugiej strony zmuszają odwiedzającego do wykonania niepotrzebnej czynności pominięcia intro, a to niezgodne z dążeniem do szybkiego docierania do informacji. Webmasterzy odeszli więc od takich nie niosących treści, pozbawionych menu plansz.

Wyskakujące okna pop-up w stronach internetowych

Zaczęło się od reklam i okien prezentujących powiększenia zdjęć w galeriach. Następnie była era komunikatów cookies – były dyskretne i zwykle nie przesłaniały strony. Obecnie RODO wymusiło rozbudowane komunikaty i ogromne plansze, bez których zamknięcia nie zobaczymy witryny. Nadal popularne jest wczytywanie „pomiń” czy krzyżyka zamykającego dopiero po pewnej chwili co jest zwyczajnie denerwujące. Takie jednak prawa rynku i branży reklamowej. Każdy chce się pokazać. Jeśli jednak budujemy własną stronę to zadbajmy oczywiście o niezbędne elementy zgodności z RODO, przedstawiajmy odwiedzającym promocje czy życzenia świąteczne w postaci pop-up ale róbmy to z umiarem i przede wszystkim tak by ktoś kto raz zamknie okno nie zobaczył do za chwilę po przejściu na inną podstronę czy odświeżeniu zasobu. Popularne są również okienka wysuwane z boku ekranu z czatem, formularzem czy danymi z mediów społecznościowych. Zadbajmy o taki skrypt, który się nie haczy i skutecznie pozwoli wysunąć jak i schować ruchomą ramkę na komputerze i smartfonie.

Ciężka grafika i treści w witrynie internetowej

Na początku naszej działalności budowaliśmy strony o mocno rozbudowanej grafice ale optymalizowaliśmy je fragmentami tak by cała grafika ważyła maksymalnie kilkaset kb. Później gdy operatorzy dostarczali szersze pasma, a producenci aparatów prześcigali się w megapixelach strony www zaczęły przybierać na wadze. Szybkie ładowanie stron ze względu na dobre łącza rozleniwiły webmasterów, a tym bardziej edytujących strony ich właścicieli, którzy bez wiedzy i wyczucia zaczęli pakować do internetu zdjęcia prosto z aparatu czy obszerne pliki do pobrania. Temat wrócił gdy urządzenia mobilne przestały mieć szanse w rozsądnym czasie wczytać ciężkie treści. Temat lekkości szaty graficznej oraz zawartości strony powinien być zawsze na uwadze twórców. Mała waga to nie tylko komfort odwiedzających ale również korzystny wizerunek w oczach Google, którego algorytmy badają czas dostępu do strony i jeśli ta ładuje się z opóźnieniem ze względu na słaby serwer czy brak optymalizacji grafiki to nadają jej niższą pozycję.

Ukryte ważne informacje na stronie www

Nie wolno zapominać, że strona jest dla klientów, odwiedzających, a nie dla twórcy czy właściciela. To, że przedsiębiorca recytuje NIP czy regon obudzony w środku nocy nie znaczy, że jego kontrahenci nie chcieliby mieć istotnych informacji podanych na tacy. Pamiętajmy by poza długimi opisami naszych usług, obszernymi galeriami realizacji czy dyplomów zadbać o widoczne miejsce z podstawowymi danymi kontaktowymi. Niech będzie to do znudzenia zakładka „Kontakt” umieszczona jako ostatnia w menu. Tak jesteśmy przyzwyczajeni i szkoda wciskać dane teleadresowe jedynie do stopki czy stosować zakładki o wymyślnych nazwach „zostań naszym klientem” czy „zapraszamy do współpracy”. W gąszczu informacji i pośpiechu internauta może to przegapić szukając klasycznego „Kontakt”.

Brak formularza kontaktowego na stronie internetowej

Poza łatwo dostępnymi podstawowymi danymi kontaktowymi takimi jak nazwa, adres, telefon, e-mail korzystnie jest uruchomić prosty formularz kontaktowy. Jego widoczne umiejscowienie zachęci do przesłania zapytania nawet tym, którzy w danym momencie nie mają dostępu do klienta poczty i nie mogą napisać tradycyjnie klikając na adres e-mail. Taki formularz powinien zawierać jak najmniej pól do wypełnienia by nie odstraszać. Najczęściej są to: imię i nazwisko, e-mail, telefon, treść. Najważniejsze by nastąpił kontakt, o dalsze szczegóły dopytamy później.

Strona www błędnie wyświetlająca się w popularnych przeglądarkach

Współczesna strona www musi działać prawidłowo na wielu przeglądarkach, zarówno na komputerach jak i smartfonach. To dużo pracy i testowania ale w końcu chodzi nam o dostępność naszej strony zbliżoną do 100%. Dwadzieścia lat temu wykonywaliśmy podstawowe strony 3 razy szybciej niż obecnie i 2 razy drożej. Wówczas królował Internet Explorer, który wybaczał błędy, a innych przeglądarek nie brało się pod uwagę. Obecnie konkurencja i wieloplatformowość powoduje, że nie da się uniknąć wytężonej pracy dla zadowalających efektów.

[ POWRÓT ]


AKTUALNOŚCI
raport z działalności firmy
lauraconti.pl

Wieloletnia współpraca z firmą Coloris - producentem kosmetyków zaowocowała kolejną stroną dla jednej z marek. Laura Conti powstała w 2003 roku jako innowacyjna marka kosmetyków inspirowana włoską sztuką, kulturą celebracji piękna i jedzenia.

robertmalecki.pl

Na zlecenie Roberta Małeckiego (autora poczytnych polskich kryminałów, których akcja dzieje się w Touniu i okolicach) wykonaliśmy stronę internetową prezentująca jego twórczość.

raan-lighting.pl

raan-lighting, czyli nowa strona www dla dystrybutora promienników UV i promienników IR do zastosowań komunalnych, przemysłowych i medycznych. Serwis responsywny oparty na systemie samodzielnego zarządzania treścią.

dariuszwisniewski.eu

Dyrygent Dariusz Wiśniewski zlecił nam rewitalizację wyglądu i odświeżenie treści swojej strony www. Strona została wdrożona na autorskim cms'ie oraz jest w pełni responsywna.

oplast-recykling.pl

Serwis www producenta regranulatów polipropylenu (PP), przeznaczonych do wytłaczania i wtrysku. Firma zajmuje się również skupem odpadów tworzyw sztucznych: PP, PE i PS.

salon-laura.pl

Strona internetowa Salonu Ślubnego Laura (działającego w 4 miastach kujawsko-pomorskiego) doczekała się nowego, nowoczesnego wyglądu. W backendzie strony zastosowano cms, który pozwala zarządzać treściami i galerią sukien. Strona responsywna, czyli przystosowana do odbioru na urządzeniach mobilnych.

 
 
 
 
 
 

Przyjąłem do wiadomosci i zgadzam sięKorzystanie ze strony internetowej www.itpstudio.pl oznacza akceptację warunków zawartych w polityce prywatności. W szczególności dotyczy to akceptacji przetwarzania i przechowywania danych osobowych zebranych za pomocą niniejszej Strony a wykorzystywanych w celach marketingowych i handlowych. Na tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych, profilowania reklam i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

W przypadku braku akceptacji na powyższe (i zawarte w 'Polityce prywatności') zapisy, prosimy o niekorzystanie z tej Strony i natychmiastowe jej opuszczenie.