Rejestracja domeny - jaką nazwę wybrać?

Jeśli chcesz zarejestrować domenę, mamy dla Ciebie kilka porad.

Rejestracja domeny - jaką nazwę wybrać

Czym jest DNS i domena internetowa

Domena – adres zasobu internetowego stanowiący część systemu Domain Name System (DNS) umożliwiającego zamianę nazwy domeny na adres IP serwera na którym zasób się znajduje. Dzięki domenom i systemowi DNS nie musimy posługiwać się cyfrowymi, skomplikowanymi adresami IP lecz używamy przyjaznych nazw. System DNS dba również o prawną stronę własności domen by zabezpieczyć interesy abonentów.

Rodzaje domen

Domena internetowa składa się z części: nazwy oraz rozszerzenia. Elementy te rozdzielone są kropką.

W nazwie domeny określamy przedmiot działalności, nazwę firmy, tematykę witryny itd. Możemy tu zastosować litery, cyfry i „-”. Od wielu lat dopuszczone jest używanie w nazwach domen znaków narodowych ale nie zyskało to większej popularności ze względu na wiele niedogodności technicznych. Lepiej więc trzymać się w domenach alfabetu łacińskiego.

Rozszerzenia – końcówki domen wybieramy z dostępnej puli, która została uzgodniona między organizacjami zajmującymi się domenami na całym świecie. Mamy rozszerzenia globalne – międzynarodowe: .com, .net, .biz; regionalne wskazujące na kraj: .pl, .de, .ru; rozszerzenie Unii Europejskiej: .eu. Rozszerzenia określają również do pewnego stopnia dziedzinę: „com”, „biz” wskazuje na działalność komercyjną, „gov” zarezerwowane jest dla instytucji rządowych, „edu” przeznaczone jest dla edukacji, „art” dla artystów. Końcówek jest bardzo wiele i co kilka lat ich przybywa.

ICANN, NASK i partnerzy NASK

Nadrzędną instytucją, która nadzoruje pracę systemu DNS, przydziela domeny poszczególnym krajom jest amerykańska ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). Polski rząd powierzył pieczę nad domeną .pl NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej). Początkowo rejestracja domen .pl możliwa była jedynie bezpośrednio w NASK. Wyjątkiem były tu niektóre uniwersytety, które uzyskały prawo do zarządzania poddomenami regionalnymi np.: .torun.pl (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), .poznan.pl (Uniwersytet Adama Mickiewicza), .krakow.pl (Akademickie Centrum Komputerowe CYFRONET AGH). W 2003 roku NASK udostępniła program partnerski, który umożliwił przekazanie sprzedaży domen firmom komercyjnym takim jak: nazwa.pl, home.pl, az.pl i wielu innym. Spowodowało to obniżenie ceny domen oraz znaczne usprawnienie procedur rejestracyjnych.

Jaką domeny wybrać?

Przygotowując się do wyboru nazwy domeny musimy postąpić podobnie jak przy wybieraniu nazwy naszej działalności. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: „jakie treści będziemy prezentowali pod adresem domeny?” i na tej podstawie postarać się dobrać adres, który w skrócie będzie identyfikował to co chcemy przekazać naszym odbiorcom. Najlepiej podejść według dwóch kluczy: nazwa firmy – jeśli chcemy budować markę, przedmiot działalności – jeśli chcemy promować produkt czy usługę. Można oczywiście wybrać kilka nazw dla różnych celów. Oczywiście z każdym rokiem domen atrakcyjnych – czyli krótkich i konkretnych ubywa i coraz częściej trzeba sięgać po nazwy dłuższe. Warto tu jednak zachować rozsądek ponieważ mieliśmy już do czynienia z domenami w stylu: tanielotysamoloty.pl czy stal-bud-rusztowania-szalunki.pl. Trzeba też pamiętać, że użycie w nazwie domeny przedmiotu działalności pomaga w uzyskaniu lepszej pozycji w Google ponieważ nawiązuje on często do haseł wpisywanych w wyszukiwarce.

Dużej uwagi wymaga też wybór rozszerzenia-końcówki domeny. Jest ich całe mnóstwo ale mają konkretne przeznaczenie. Jeśli czujemy się firmą międzynarodową możemy z powodzeniem używać domeny .com, jeśli czujemy się związani z UE to kupimy domenę .eu. Jeśli natomiast chcemy podkreślić naszą polskość na rynkach międzynarodowych lub działamy tylko w Polsce to wybierzemy .pl. Mamy też do dyspozycji wiele końcówek funkcjonalnych jak com.pl, biz.pl, sklep.pl. turystyka.pl, gsm.pl, Warto więc zwrócić uwagę by np. nie użyć niepasującej końcówki, np.: dla gabinetu stomatologicznego dentysta.edu.pl czy dla pizzerii pysznapizza.gsm.pl.

[ POWRÓT ]


AKTUALNOŚCI
raport z działalności firmy
lauraconti.pl

Wieloletnia współpraca z firmą Coloris - producentem kosmetyków zaowocowała kolejną stroną dla jednej z marek. Laura Conti powstała w 2003 roku jako innowacyjna marka kosmetyków inspirowana włoską sztuką, kulturą celebracji piękna i jedzenia.

robertmalecki.pl

Na zlecenie Roberta Małeckiego (autora poczytnych polskich kryminałów, których akcja dzieje się w Touniu i okolicach) wykonaliśmy stronę internetową prezentująca jego twórczość.

raan-lighting.pl

raan-lighting, czyli nowa strona www dla dystrybutora promienników UV i promienników IR do zastosowań komunalnych, przemysłowych i medycznych. Serwis responsywny oparty na systemie samodzielnego zarządzania treścią.

dariuszwisniewski.eu

Dyrygent Dariusz Wiśniewski zlecił nam rewitalizację wyglądu i odświeżenie treści swojej strony www. Strona została wdrożona na autorskim cms'ie oraz jest w pełni responsywna.

oplast-recykling.pl

Serwis www producenta regranulatów polipropylenu (PP), przeznaczonych do wytłaczania i wtrysku. Firma zajmuje się również skupem odpadów tworzyw sztucznych: PP, PE i PS.

salon-laura.pl

Strona internetowa Salonu Ślubnego Laura (działającego w 4 miastach kujawsko-pomorskiego) doczekała się nowego, nowoczesnego wyglądu. W backendzie strony zastosowano cms, który pozwala zarządzać treściami i galerią sukien. Strona responsywna, czyli przystosowana do odbioru na urządzeniach mobilnych.

 
 
 
 
 
 

Przyjąłem do wiadomosci i zgadzam sięKorzystanie ze strony internetowej www.itpstudio.pl oznacza akceptację warunków zawartych w polityce prywatności. W szczególności dotyczy to akceptacji przetwarzania i przechowywania danych osobowych zebranych za pomocą niniejszej Strony a wykorzystywanych w celach marketingowych i handlowych. Na tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych, profilowania reklam i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

W przypadku braku akceptacji na powyższe (i zawarte w 'Polityce prywatności') zapisy, prosimy o niekorzystanie z tej Strony i natychmiastowe jej opuszczenie.